Spadki sprzedaży giełdowych dystrybutorów elektrotechniki

Zarówno TIM jak i Grodno zanotowały w listopadzie niższą sprzedaż w porównaniu do analogicznego miesiąca roku ubiegłego. Władze wrocławskiej spółki jako główną przyczynę słabszych rezultatów wskazują trudną sytuację w branży elektrotechnicznej oraz na rynku budowlanym. Zarząd Grodna gorszy wynik tłumaczy natomiast spadkiem cen paneli fotowoltaicznych.

Według wstępnych szacunków, sprzedaż TIM-u w listopadzie wyniosła 119,9 mln zł i była niższa rok do roku o 2,4%. O tyle samo – do poziomu 81,6 mln zł spadła sprzedaż online realizowana samodzielnie przez klientów. Narastająco po 11 miesiącach tego roku przychody TIM-u zbliżyły się do 1,3 mld zł (1,29 mld zł, -3,7% rdr.), zaś pochodzące ze sprzedaży online do 876,5 mln zł (-6,0% rdr.).

– Sytuacja na rynku budownictwa czy dystrybucji elektrotechniki jest trudna, dlatego tak niewielki spadek w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku jest dowodem na zdolność dostosowywania się TIM-u także do słabszej rynkowej koniunktury. A to stanowi dla mnie powód do zadowolenia. Jeszcze bardziej cieszą mnie dane dotyczące produktów wysokomarżowych. W tej kategorii odnotowaliśmy bowiem w listopadzie 2023 roku wzrost sprzedaży o ponad 2% – podkreśla Krzysztof Folta, prezes TIM-u.

W Grodnie szacunkowa skonsolidowana sprzedaż w przedostatnim miesiącu tego roku była na poziomie 105,3 mln zł, czyli o 8,7% niższym niż w listopadzie 2022. Narastająco po ośmiu miesiącach roku obrotowego 2023/24 (rok obrotowy Grodna trwa od kwietnia do marca) grupa osiągnęła 810,6 mln zł przychodów, czyli o 2% mniej.

– W listopadzie na dynamikę przychodów Grodna w dalszym ciągu wpływał bezprecedensowy i drastyczny spadek hurtowych cen modułów fotowoltaicznych. Natomiast poza segmentem OZE notowaliśmy dodatnie dynamiki sprzedaży i spodziewamy się kontynuacji tej tendencji, m. in. w związku z sygnałami poprawy sytuacji gospodarczej – komentuje Andrzej Jurczak, prezes Grodna.

Zarząd korzystnie ocenia perspektywy dalszego rozwoju spółki, zwracając uwagę na korzyści płynące z szerokiej dywersyfikacji dostarczanych rozwiązań.

– Spadek cen modułów fotowoltaicznych wydaje się osiągać swój koniec, jednak w dalszym ciągu ma wpływ na dynamiki przychodów Grodna. Właśnie w takich okolicznościach swoją siłę pokazuje strategicznie rozwijana dywersyfikacja działalności. Stabilizuje nasz rozwój i ułatwia wzrost w różnych okolicznościach rynkowych. Perspektywy dla branży elektrotechnicznej, w której działamy, oceniamy jak najbardziej korzystnie. W tym sytuacja na rynku fotowoltaiki w nadchodzących miesiącach powinna ulec stabilizacji – dodaje prezes Andrzej Jurczak.

TIM i Grodno należą do czołówki polskich dystrybutorów materiałów elektrotechnicznych. Obie spółki notowane są na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Według danych z 5 grudnia, TIM był wyceniany na ponad 1 045 mln zł, zaś kapitalizacja Grodna wynosiła około 177 mln zł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *