Przetarg na blisko milion liczników zdalnego odczytu

Energa-Operator ogłosiła przetarg na zakup 946,5 tys. fabrycznie nowych liczników zdalnego odczytu. Spółka planuje objąć zdalnym pomiarem wszystkich swoich klientów do 2026 roku. Zawarcie umowy ma nastąpić jeszcze w tym roku.

Ogłoszony właśnie przetarg obejmuje sukcesywne dostawy liczników zdalnego odczytu wraz z modemami komunikacji zastępczej do wszystkich oddziałów spółki w latach 2024–2025.

Liczba zamówionych, fabrycznie nowych urządzeń wynosi 946 507 sztuk, w tym:

  • 413 602 liczników jednofazowych, dwukierunkowych, wielotaryfowych z zegarem wewnętrznym i profilem obciążenia o następujących parametrach: napięcie odniesienia: 230V, prąd bazowy max 5A /prąd rozszerzony min. 40A.
  • 532 905 liczników trójfazowych, dwukierunkowych, wielotaryfowych z zegarem wewnętrznym i profilem obciążenia o następujących parametrach: napięcie odniesienia 3x 230/400V, prąd bazowy max 5A/ prąd rozszerzony min. 80A.

Przetarg przewiduje także dostawę 47 352 modemów komunikacji zastępczej GSM do zastosowania w licznikach jednofazowych i trójfazowych, wszędzie tam, gdzie infrastruktura do transmisji danych z wykorzystaniem linii elektroenergetycznej (PLC) nie została jeszcze przygotowana. Termin składania ofert upływa 11 lipca 2023 roku. Spółka przewiduje zawarcie umowy na wrzesień 2023 roku.

– Liczniki zdalnego odczytu to jeden z filarów transformacji energetycznej, dzięki któremu możliwe stanie się sprawne zarządzanie zdecentralizowanym systemem elektroenergetycznym w znaczącym stopniu opartym o rozproszone OZE. Dlatego Energa-Operator traktuje zadanie wdrożenia zdalnego pomiaru priorytetowo. Obecnie korzysta z niego już ponad 2,2 mln odbiorców przyłączonych do sieci Energa-Operator. Zamierzamy zamontować zdalne liczniki u wszystkich naszych klientów jeszcze przed wskazanym w Prawie Energetycznym terminem – oznajmia Łukasz Głowacki, dyrektor Departamentu Pomiarów w Energa-Operator.

Liczniki zdalnego odczytu są niezbędne do bilansowania systemu elektroenergetycznego opartego w znacznym stopniu o OZE. Zapewniają zdolność do dokładniejszego prognozowania zapotrzebowania na energię elektryczną i moc. Ułatwiając tym samym odpowiednie zaplanowanie pracy źródeł wytwórczych. Zdalne liczniki pozwolą także na identyfikowanie zdarzeń sieciowych wymagających reakcji w celu utrzymania ciągłości i jakości świadczenia usług dystrybucji energii elektrycznej. Zapewnią też m.in. możliwość monitorowania parametrów dostarczanej energii i powiadomienia operatora o błędach technicznych sieci, takich jak np. brak fazy. Z ich wykorzystaniem zdalnie realizowane są też już teraz niektóre usługi, takie jak zmiana grupy taryfowej w przypadku zmiany umowy przez klienta.

Zdalne opomiarowanie w niedalekiej przyszłości umożliwi szerokie uczestnictwo użytkowników sieci elektroenergetycznej w rynku nowych usług związanych z transformacją energetyczną m.in. tych dotyczących elastyczności sieci, a także powstanie nowych taryf dynamicznych, w których np. cena energii elektrycznej będzie mogła być aktualizowana co godzinę w zależności od aktualnego poziomu jej generacji i zapotrzebowania na nią. Pozwoli to na korzystanie z niej wtedy, kiedy jest najtańsza. Stosowane przez Energa-Operator zdalne liczniki wyposażone są również w port USB, który będzie mógł być wykorzystany do skomunikowania licznika z siecią domową i innymi urządzeniami w ramach tzw. inteligentnego domu (smart home), co ułatwi automatyzację procesów korzystania z taniej energii.   

– Montaż zdalnych liczników to tylko część z niezbędnych działań, które mają na celu przygotowanie Energa-Operator do pełnego wykorzystania ich możliwości. Obecnie pracujemy również nad dostosowaniem naszych systemów informatycznych i telekomunikacyjnych do współpracy z powstającym właśnie Centralnym Systemem Informacji o Rynku Energii. To ogromne wyzwanie, musimy zapewnić możliwość zautomatyzowanego, codziennego przekazywania do Operatora Informacji Rynku Energii kompletu danych z każdego naszego licznika zdalnego odczytu, w czasie rzeczywistym, w przedziałach nie tylko godzinowych, ale i minutowych. Z przedsiębiorstwa, którego głównym zadaniem było do tej pory dostarczanie energii elektrycznej stajemy się firmą, dla której nie mniej ważne jest dostarczenie informacji. Od jakości i niezawodności dostarczanych przez nas danych zależeć będzie nie tylko poprawne działanie rynku energii, ale przede wszystkim stabilna i bezpieczna praca Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Podobne wyzwania dotyczą przyjmowania i realizowania zleceń na rzecz klientów Energa-Operator w ciągu minut, w stosunku do obecnie przewidzianego na to czasu, który wynosi od 14 do 30 dni – podsumowuje Ewa Sikora, dyrektor Pionu Usług Dystrybucyjnych w Energa-Operator. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *