Ponad 363 mln zł przychodów TIM-u w pierwszym kwartale 2023

Pomimo spadków sprzedaży w pierwszym kwartale 2023 roku, dla spółki i Grupy TIM był to drugi najlepszy kwartał w historii pod względem wypracowanych obrotów. Na poziomie skonsolidowanym wyniosły one 379,3 mln zł (-7,5% rdr), zaś na poziomie jednostkowym 363,4 mln zł (-7,6% rdr). Władze największego dystrybutora elektrotechniki w Polsce zwracają uwagę na ważny aspekt – aż 13,5% przychodów pochodziło ze sprzedaży dla nowych klientów.

Chociaż marzec 2023 roku okazał się drugim w historii najlepszym sprzedażowo miesiącem w TIM-ie, baza w postaci pierwszego kwartału 2022 roku okazała się niemożliwa do wyrównania czy poprawienia. Trzy pierwsze miesiące ubiegłego roku to nie tylko wzmożony popyt związany z obawami o zerwanie łańcuchów dostaw z powodu inwazji Rosji na Ukrainę, ale i ostatnie chwile bardziej korzystnych zasad programu „Mój Prąd”, które znacząco zwiększyły popyt na produkty do instalacji fotowoltaicznych.

W  pierwszym kwartale 2023 roku sprzedaż produktów z kategorii odnawialnych źródeł energii była niższa niż rok wcześniej o niemal 60%. Patrzymy jednak na ten segment z perspektywy nieuchronności transformacji energetycznej, dlatego w zakresie OZE nadal poszerzamy ofertę produktową, a także inwestujemy w kompetencje naszych sił sprzedażowych – informuje Piotr Nosal, członek zarządu i dyrektor handlowy w spółce TIM.

Wzrost znaczenia nowych klientów

Rok 2022 był pierwszym w całej historii spółki, w którym – zgodnie z zaprezentowaną w maju ubiegłego roku nową strategią rozwoju TIM-u – największy udział w przychodach ze sprzedaży miał segment profesjonalistów, a więc „Instalator”. Trend ten utrzymał się także w pierwszych trzech miesiącach 2023 – grupa ta była źródłem 42,1% przychodów, zaś drugie miejsce zajęła grupa „Sprzedawca / hurtownik” (36,7%). W obu tych segmentach w pierwszym kwartale 2023 roku zanotowano jednak spadki sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, za co w sporej części odpowiedzialna jest pogarszająca się koniunktura na rynku budownictwa. W tym kontekście szczególnie istotne staje się pozyskiwanie nowych klientów.

– Zgodnie z naszą klasyfikacją, nowy klient oznacza klienta, z którym nawiązaliśmy współpracę w ciągu ostatnich dwóch lat, a więc począwszy od drugiego kwartału 2021 roku. Obok coraz szerszej oferty produktowej to właśnie sprzedaż do nowych klientów stanowi istotną przewagę konkurencyjną TIM-u. Niemal 11% przychodów z ostatnich czterech kwartałów, od drugiego kwartału 2022 do pierwszego kwartału 2023 roku, pochodziło właśnie od nowych klientów. Jeśli zaś spojrzymy tylko na pierwsze trzy miesiące 2023 roku, ich udział wyniósł aż 13,5% – dodaje Piotr Nosal.

Stabilna sytuacja finansowa Grupy TIM

– Warto zwrócić uwagę, że sytuacja płynnościowa Grupy TIM pozostaje na bardzo dobrym poziomie, a podstawowe wskaźniki płynności są niemal identyczne z zanotowanymi na koniec 2022 roku – podkreśla Piotr Tokarczuk, członek zarządu i dyrektor finansowy w TIM-ie.

Niższe przychody, a także marża brutto na sprzedaży przełożyły się na spadek skonsolidowanej EBITDA o 40,3% rdr, do 28,2 mln zł. Skonsolidowany zysk netto wyniósł 14,7 mln zł wobec 31,2 mln zł rok wcześniej. Czysty zarobek samego TIM-u był na poziomie 17,5 mln zł, rok temu wyniósł 30,7 mln zł.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *