Apator zamienia stratę w zysk i wyraźnie poprawia sprzedaż

Grupa Apator zamknęła pierwszy kwartał 2023 roku bardzo dobrymi wynikami przychodowymi.  To przede wszystkim efekt wysokiej sprzedaży w segmentach Energii Elektrycznej oraz Wody i Ciepła, przy nieznacznie niższych obrotach rok do roku w segmencie Gaz.

Wypracowane w tym okresie przychody w wysokości 288,5 mln zł były wyższe rok do roku o 22%. Apator podkreśla w komunikacie, że wyniki nadal pozostają pod wpływem niekorzystnych czynników rynkowych (presja inflacyjna, zaburzenia w dostępności komponentów, niestabilna sytuacja na rynkach walutowych, czy wysokie koszty finansowania), niemniej jednak grupa stopniowo odbudowuje marże po słabszych wynikach znacznej części poprzedniego roku. Świadczy o tym poziom zysku netto wypracowanego w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku. Grupa zarobiła na czysto 8,8 mln zł, podczas gdy rok wcześniej analogiczny okres zamknęła stratą w wysokości 3,8 mln zł.  

Grupa Apator utrzymuje zdywersyfikowaną strukturę sprzedaży – przychody w niemal równych częściach dzielą się pomiędzy Polskę (największy rynek grupy) oraz eksport. Konsekwentnie umacniana jest pozycja na dotychczasowych rynkach zagranicznych (Niemcy, Czechy, Belgia, Hiszpania), Apator proaktywnie podchodzi też do nowych kierunków (np. sprzedaż gazomierzy do Armenii, Rumunii, na Litwę oraz wodomierzy do Iraku oraz Serbii).

W segmencie Energii Elektrycznej nastąpił wyraźny wzrost sprzedaży (118,7 mln zł, +47% r/r) dzięki dwucyfrowej dynamice przychodów we wszystkich liniach biznesowych, w tym w dwóch największych tj. opomiarowaniu energii oraz w aparaturze łączeniowej. Równolegle grupa rozwija także urządzenia do obsługi i nadzoru sieci, automatyki zabezpieczeniowej oraz rozwiązań software’owych zarówno dla energetyki, jak i nowych odbiorców na rynku OZE.

Wysoka dynamika rozwoju sektora odnawialnych źródeł energii w Polsce przynosi wyzwania związane z koniecznością przyłączania coraz większej liczby prosumentów i stabilizacją pracy sieci elektroenergetycznej oraz zarządzania „zieloną” energią. Dlatego Apator pracuje obecnie nad nowymi projektami B+R oraz operacjonalizacją inicjatyw strategicznych związanych z rozwojem tego nowego, perspektywicznego sektora rynku.

Apator podkreśla, że otoczenie geopolityczne i makroekonomiczne, w tym niekorzystne perspektywy sektora gazu w Europie, nie sprzyjają rozwojowi segmentu Gazu w jego dotychczasowym zakresie. W pierwszym kwartale 2023 roku przychody ze sprzedaży w tym segmencie wyniosły 71,5 mln zł i były nieznacznie niższe (-5%), za co odpowiadała niższa sprzedaż na rynku krajowym, ale także niesatysfakcjonujący wzrost na rynkach zagranicznych – głównym obszarze generowania przychodów segmentu. Niższa sprzedaż gazomierzy w kraju związana jest głównie z opóźnieniami zamówień kolejnych partii gazomierzy w ramach podpisanych w 2022 roku kontraktów. Sprzedaż na eksport była wyższa o około 5% i była realizowana głównie do dotychczasowych klientów (Belgia, Niderlandy).

Segment Woda i Ciepło utrzymuje wysoką dynamikę wzrostu obrotów po bardzo dobrym roku 2022, wspieraną przez korzystne regulacje (obowiązek zamontowania do końca 2026 roku ciepłomierzy i wodomierzy zdalnego odczytu wynikający z nowelizacji ustawy o efektywności energetycznej) oraz trend związany z koniecznością oszczędzania wody i ciepła. Sektor wodociągowy i spółdzielczy w kraju nadrabia zaległości z ubiegłego roku w zakresie wymian wodomierzy związane z czasowo ograniczonymi inwestycjami (wysoka dynamika obrotów w kraju: +26% r/r). Eksport segmentu był wyższy o blisko 20% dzięki większym obrotom w krajach Unii Europejskiej – w ten sposób skutecznie zastąpiono sprzedaż na rynkach wschodnich z pierwszego kwartału ubiegłego roku innymi kierunkami geograficznymi. Prace rozwojowe nad rodziną wodomierzy z autorską metodą pomiaru ultradźwiękowego przynoszą wymierne efekty – sukcesywnie rosną wolumeny sprzedaży ultradźwięków, zwłaszcza w eksporcie.

– Jesteśmy zadowoleni z wyników pierwszego kwartału, ale pozostajemy ostrożni w ocenie najbliższej przyszłości, biorąc pod uwagę niepewność i ryzyka. W tych niełatwych dla biznesu warunkach dużą wagę przykładamy do zarządzania gotówką. Wyzwaniem jest efektywne zarządzanie kapitałem obrotowym, aby płynnie obsłużyć rosnącą sprzedaż i przyszłe duże kontrakty, dbając równolegle o odpowiednią jego rotację. Dostępność komponentów nieco poprawiła się w porównaniu z ostatnim, niezwykle trudnym pod tym względem okresem pandemii oraz wybuchu wojny, jednak nadal stanowi to istotne wyzwanie dla naszego sektora. Jednocześnie widzimy wiele szans na dalszy rozwój sprzedaży, poprawę efektywności i rentowności, wynikających zarówno z naszych wewnętrznych procesów, jak i otoczenia. Wiążemy duże nadzieje z koniecznością modernizacji sieci, rozwojem OZE, inwestycjami w oszczędzanie i monitorowanie zużycia mediów. Transformacja energetyczna oraz rosnąca rola efektywnego zarządzania wszystkimi mediami, jako niezaprzeczalnie długotrwałe trendy, powodują, że te obszary będą się rozwijać, co stanowi paliwo do wzrostu sprzedaży grupy – komentuje Maciej Wyczesany, prezes Grupy Apator.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *