Columbus Energy wchodzi na ukraiński rynek

Columbus Energy rozpoczyna działalność w Ukrainie. To drugi po Republice Czeskiej rynek zagraniczny spółki, specjalizującej się w rozwiązaniach OZE.

Columbus Energy podpisał umowę typu joint venture, zgodnie z którą utworzona w Ukrainie spółka będzie projektowała, dostarczała i montowała produkty ze swojej oferty: fotowoltaikę, pompy ciepła i magazyny energii. Działalność ukraińskiej spółki, w której Columbus Energy obejmie 60% udziałów, a pozostałe 40% ukraińscy partnerzy, będzie prowadzona pod marką Columbus, przy wykorzystaniu firmowych produktów, zasobów technologicznych, sprzedażowych i marketingowych.

– Ukraina to kolejny, po Republice Czeskiej rynek zagraniczny, gdzie chcemy wykorzystać nasz sprawdzony model sprzedażowy i wieloletnie doświadczenie. Mamy świadomość, że jest to rynek wymagający, ale równocześnie bardzo perspektywiczny. Obecnie tamtejsza energetyka jest zależna od paliw kopalnych i atomu. Odbudowa niezależności energetycznej jest dla Ukrainy priorytetem, co oznacza, że popyt na rozwiązania OZE przez najbliższe lata będzie tam olbrzymi. Nawet teraz, podczas wojny, jest spory popyt w regionach południowo-zachodnich na niezależność energetyczną – oznajmia Dawid Zieliński, prezes Columbus Energy.

Działalność zagraniczną Columbus rozpoczął w czerwcu ubiegłego roku w Republice Czeskiej. Oficjalnie sprzedaż produktów ruszyła tam w sierpniu. Początkowo była to fotowoltaika z magazynem energii, obecnie oferta została poszerzona o pompy ciepła i produkty dla segmentu B2B. Sprawdzony w Czechach model działania Columbus chce teraz powielić na rynku ukraińskim.

W Ukrainie będzie wiele przetargów, międzynarodowych zleceń, związanych z odbudową po wojnie. Jako członek United Nations Global Connect przyglądamy się temu, jak świat przygotowuje się na czas “po wojnie”. Chcemy być pierwsi i działać tak jak w Czechach, gdzie w niecałe pół roku udało nam się zaimplementować powtarzalny i skalowalny model biznesowy. Według wstępnych szacunków, w Czechach do końca marca bieżącego roku. zamontowaliśmy powyżej 300 instalacji i osiągnęliśmy około 30 mln zł przychodów, jednak szczegółowe dane zaprezentujemy w raporcie kwartalnym.  Jak będzie w Ukrainie? Wszystko przed nami  – podsumowuje Dawid Zieliński.

W ubiegłym roku Columbus Energy wypracował 598,1 mln zł, czyli o 15% mniej niż rok wcześniej. Strata netto powiększyła się z 16,4 mln zł do 114,7 mln zł. 12 kwietnia spółka zadebiutowała na rynku głównym warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych, przenosząc się z rynku New Connect.

Jak wyliczają władze spółki, obecnie Columbus posiada powyżej 15% udziałów w rynku fotowoltaiki i ponad 30% w rynku magazynów energii dla domów. Dzięki dywersyfikacji struktur sprzedaży, podzielonej na sprzedaż własną oraz sprzedaż przez Columbus Elite i Votum Energy, aktualnie Grupa montuje 700-800 instalacji dla domów miesięcznie. W najbliższych miesiącach Columbus chce podwoić ten wynik i dojść do 30% udziału w rynku domowej fotowoltaiki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *