12 wodorowych Solarisów pojedzie do Aschaffenburga

Niemiecki przewoźnik Stadtwerke Aschaffenburg Verkehrs kupi od Solarisa 12 autobusów wodorowych. Do jednego z większych miast Dolnej Frankonii trafi 10 Urbino 12 hydrogen i dwa Urbino 18 hydrogen. To pierwszy kontrakt Solarisa na 18-metrowe autobusy napędzane wodorem, które swoją premierę miały jesienią ubiegłego roku.

Przewoźnik z Aschaffenburga podpisał w lutym umowę na zakup łącznie 12 wodorowych Solarisów. Zamówione 10 autobusów Urbino 12 hydrogen oraz dwa modele w wersji 18-metrowej pojawią się na ulicach tego niemieckiego miasta już w 2024 roku. Kontrakt dla Aschaffenburga to jednocześnie pierwsze zamówienie bolechowskiego producenta na autobusy napędzane wodorem w wersji przegubowej.

Urbino 12 hydrogen

Zamówione pojazdy będą zasilane wodorem, magazynowanym w postaci gazowej, w zbiornikach umieszczonych na dachu w przedniej części pojazdu. Autobusy będą wykorzystywać zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW w przypadku Urbino 12 hydrogen i 100 kW w modelach Urbino 18 hydrogen. W przypadku zwiększonego zapotrzebowania na energię elektryczną, w zależności od długości autobusu, ogniwo paliwowe będzie wspomagane przez jedną lub dwie baterie typu Solaris High Power, o pojemności 30 kWh każda.

Urbino 18

Standardowo wewnątrz pojazdów znajdzie się klimatyzacja całopojazdowa, kamery monitorujące przestrzeń pasażerską i otoczenie autobusu oraz zaawansowany system komunikacji pasażerskiej. Ponadto kierowca, dzięki automatycznemu systemowi liczenia pasażerów, zyska informację na temat aktualnej liczby podróżnych, znajdujących się na pokładzie. Przewidziano również poszerzone miejsce do równoczesnego przewozu wózka inwalidzkiego i wózka dziecięcego lub roweru. Ponadto pojazdy zostaną wyposażone w gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Autobusy, które wkrótce trafią do Aschaffenburga zostaną dodatkowo wyposażone w zaawansowane systemy, np. kamery zamiast lusterek, czy też MobileEye Shield +, dzięki któremu kierowca pojazdu otrzyma ostrzeżenie za każdym razem, gdy w zasięgu co najmniej 80 cm znajdzie się jakikolwiek obiekt. Bieżącą obsługę pojazdów będzie usprawniał eSConnect, autorski system monitoringu i zarządzania flotą, opracowany przez firmę z Bolechowa.

Autobusy wodorowe to istotny element elektromobilnego portfolio Solarisa i atrakcyjna propozycja dla miast, które dążą do stworzenia zeroemisyjnego systemu transportu publicznego. Od czasu swojej premiery jesienią 2022 roku, Urbino 18 hydrogen zyskuje coraz większe zainteresowanie na europejskim rynku. Z kolei Solarisy Urbino 12 hydrogen zostały zakontraktowane w liczbie ponad 200 sztuk, z czego 100 można już spotkać m.in. na ulicach włoskiego Bolzano, Kolonii i Wuppertal w Niemczech, w regionie Holandia Południowa oraz w Koninie w Polsce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *