Licznik Elektromobilności: po polskich drogach jeździ 94,5 tys. „elektryków”

Według danych z końca listopada, w Polsce było zarejestrowane łącznie 54 783 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez 11 miesięcy bieżącego ich liczba zwiększyła się o 21 369 sztuk, czyli o 54% w stosunku do analogicznego okresu roku 2022 – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Pod koniec listopada 2023 roku po polskich drogach jeździły 94 572 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, battery electric vehicles) liczyła 49 139 sztuk, a park hybryd typu plug-in (PHEV, plug-in hybrid electric vehicles) – 45 433 sztuki. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5 669 sztuki. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli (19 411 sztuk), jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 658 547 pojazdów. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł natomiast do 1120 sztuk.

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec listopada w Polsce funkcjonowało 5829 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3277 stacji). 25% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 75% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

– To ostatnie wydanie „Licznika Elektromobilności” w tym roku i mimo, że dane rynkowe za pełne 12 miesięcy nie są jeszcze dostępne, możemy przedstawić wstępne podsumowania. Już teraz wiemy, że liczba nowo zainstalowanych punktów ładowania (do tej pory przybyło ich o 70 więcej niż w całym 2022 r.) oraz nowo zarejestrowanych samochodów całkowicie elektrycznych będą wyższe niż w roku ubiegłym. To na pewno cieszy. Z drugiej strony ten rok byłby zdecydowanie lepszy dla rynku elektromobilności, gdyby administracja publiczna wprowadziła kilka postulowanych od dawna przez branżę zmian. Do najpilniejszych działań, które należy podjąć już na początku 2024 r., należy skrócenie procedur przyłączeniowych stacji ładowania, optymalizacja programu „Mój Elektryk” oraz wprowadzenie subsydiów dla zeroemisyjnego, drogowego transportu ciężkiego – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

– Wyniki pierwszych 11 miesięcy 2023 roku wskazują, że wzrost ilości rejestrowanych bateryjnych samochodów osobowych ustabilizował się na poziomie około 50%. Dotyczy to zarówno pojazdów nowych, jak i używanych. Rejestracje samochodów dostawczych i ciężarowych przyrastają prawie dwukrotnie, podobnie jak i elektryczne autobusy. W tym roku zarejestrowaliśmy także dwa razy więcej osobowych samochodów wodorowych niż w roku ubiegłym. Uwzględniając jednak fakt, że Polska pozostaje w grupie krajów o najniższej liczbie rejestracji pojazdów elektrycznych, jest konieczne, aby nowy rząd niezwłocznie wprowadził rozwiązania, które przyczynią się do wzrostu wolumenu pojazdów zeroemisyjnych na naszych drogach. Również, jeśli chcemy utrzymać nasz status potęgi transportowej w Europie, absolutnie niezbędne jest objęcie programem dopłat segmentu pojazdów ciężarowych – dodaje Jakub Faryś, prezes PZPM.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *